Haber

Pandemi bitti, Trans Asia Ekspresi gelmedi

KAMYONET – Ankara’yı İran’ın başkenti Tahran’a demiryolu ile bağlayan Trans Asia Express, 2015 yılına kadar yolcu taşıyordu. Ancak 2015 yılında güvenlik nedeniyle tren durduruldu. İki ülkenin ortasında değerli bir ulaşım aracı olan Trans Asia Express, 11 Temmuz 2019’da yolcu taşımacılığına yeniden başladı. Ancak bu kez pandemi nedeniyle seferler gerçekleştirilemedi.

Bölge ekonomisi için değerli bir potansiyele sahip olan Trans Asya Ekspresi’nde halen yolcu taşımacılığı yapılmamaktadır. Turizmci Murat Beyaz, seferlerin başlamasının bölge turizmini de canlandıracağını söyledi.

Murat Beyaz

‘DÜNYADA YÜKSELEN BİR TRENDİMİZ VAR’

Ankara’yı Tahran’a bağlayan demiryolu sınırı; Bitlis’in Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Malatya, Elazığ, Muş ve Tatvan ilçelerine ulaşmaktadır. Van Gölü’nden vapura bindirilen tren, yaklaşık 4 saat boyunca göl üzerindeki yolculuğuna devam ediyor. Van Feribot İskelesi’nde raylara indirilen tren, İran seyahatine hatasız devam ediyor. Sırasıyla; Tebriz ve Zencan şehirlerini geçtikten sonra 60 saatlik bir yolculuğun ardından Tahran’a varıyoruz.

Turizm Müdürü Murat Beyaz, Van’ın Asya ve Orta Doğu ülkelerine yakın olmasına rağmen önemli ulaşım sorunları yaşadığına işaret ederek, özellikle Türkiye ve İran’ın ortasında karşılıklı ulaşımın kolaylaştırılması gerektiğini belirterek, Trans Asya Ekspresi’nin Türkiye’de değerli olduğunu söyledi. Bu saygı. Tren kullanımının son yıllarda tüm dünyada iyi bilindiğini hatırlatan Beyaz, “Bazı ülkelerde uçakların saldığı gazlara rağmen karbon salınımını azaltmak için tren kullanmaya teşvik var. Bazı ülkeler kısa mesafeler için uçuş yasağı getirdi. Trenle seyahate öncelik veriyorlar. Bu karar tüm dünyada yankı bulurken, Türkiye’yi Asya ülkelerine bağlayan Trans-Asya treninin çalışmaması doğru değil.

‘TÜRKİYE VE İRAN TRENİ UNUTTU’

Trans Asya treninin faaliyete geçtiği dönemde gezginlerin ilgisini çektiğini belirten Beyaz, “Trans Asya hem yolcu hem de yük taşıyordu. Ama pandemiyle birlikte artık bu tren yolcu taşımıyor. Yük taşımacılığı yapmaya devam etti. Bu çok büyük bir eksiklik. İran’dan Türkiye’ye gelmek isteyenler karayoluna mahkum ediliyor” dedi.

Trans-Asya seferlerinin yeniden başlamasıyla tarihi İpek Yolu’nun da canlanacağını ifade eden Beyaz, şunları söyledi: “Türkiye, pandemi döneminde hem kara sınır kapılarını hem de demiryolu sınır kapılarını kapattı. Daha sonra ülkedeki birçok sınır kapısı açılmasına rağmen Van’ı İran’a bağlayan Kapıköy Gümrük Kapısı açılmadı. Bu da tepkilere neden oldu. Daha sonra gümrük kapısı açılmış ancak demiryolu hattı sadece yük taşımacılığı için hizmete açılmıştır. Hala böyle devam ediyor. Güya Türk tarafı da İran tarafı da bu treni unutmuş. Ancak Van’da kara hudut kapısı yokken bile demiryolu hudut kapısı vardı. Tarihi çok eskidir. Bu hem Türk tarafına hem de İran tarafına hatırlatılmalıdır.”

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu